lördag 15 januari 2011

Konstgranar ...



Här får ni se den busiga granen som Jonas Linder skapat. Den är bara helt underbar! Som en illustration från en rolig serie. Granen skulle passa fint in i en vinter i "Nasse" (knasig karaktär av Sven Nordqvist, finns som barnböcker och filmer). Granen är ca 10 cm bred, 2,3 meter hög, 1,5 meter lång och skapad av plywood, bomull och färggrant målade flirtkulor. Flirtkulornas färger och placering på små pinnar gör att de både påminner om färgglada vinterfrukter och julgranskulor. Både fåglar och människor blir nog lite små-sugna på något gott när de betraktar granen. Den påminner mig om en bakelse på något vis, trots att formen är helt fel. En prinsesstårta kanske?

Vem vill inte ha en sådan här busig gran?
... den får i alla fall mig på gott humör!

När jag skulle fotografera Jonas gran valde jag att ljussätta den från sidan med den portabla blixtutrustningen, för att förstärka dess form och färg, samt den illustrativa känslan. När jag tänker på saken så hör den förstås hemma i Jonas egen konstnärliga värld ... ni har väl sett hans fina illustrationer?
Länk till Kapitän, Jonas och Anneli Linders hemsida: www.kapitan.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar